شهرمن M.I.S

مسجدسلیمان (پارسوماش)زادگاه کورش واولین شهر پارسی تبار

شهرمن M.I.S

مسجدسلیمان (پارسوماش)زادگاه کورش واولین شهر پارسی تبار

شیرسنگی نمادشجاعت درفرهنگ بختیاری


 شیرسنگی
نمادشجاعت ودلیری درفرهنگ بختیاری است به همین منظورروی قبرایلمردان وجوانان سلحشورتندیسی حجیم ازشیرسنگی می گذارندهمین طوردربرخی اشعارخصوصا گاگریوه ها(سوگ سرودها)ازاین نمادباعنوان ((شیرزرد)) استفاده می نمایند.مضاف براین که شیردراسطوره های ایرانی نمادآسمان –خورشیدوآتش (برترین آخشیج )وگاونمادگیتی وزمین (پست ترین آخشیج )است .درتخت جمشیدسنگ نگاره ای موجوداست که شیری گرده گاوی راگازمی گیرد.ازاهمیت آن می توان به آرم شیروخورشیدمنقش درپرچم قبلی کشورمان اشاره نمود.بازدرکیش مهرچهارمین مرحله (زینه )ازهفت مرحله سلوک مهرپویان است .این اهمیت هاوباورهای اسطوره ای وفولکلوریکی شیررابه موجودی نمادین درفرهنگ گورستانی ومناسک گذاردرفرهنگ بختیاری تبدیل کرده است .
ای واویلاصدواویلا
سی شیرزردم واویلا
گزیده ای ازمقاله ((نماددرفرهنگ بختیاری ))به قلم حسین مددی –روزنامه مردم سالاری ویژه نامه بهمن 81مسجدسلیمان
نظرات 3 + ارسال نظر
هم ولایتی شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1382 ساعت 03:28 ب.ظ http://mehrna20@yahoo.com

سلام دوست من ـ خیلی خوشحالم که داری کارت رو به این خوبی ادامه میدی انشالله موفق باشی یه خواهشی ازت دارم یه کاری کن که اشخاصی مثل اون آقا که از شما پرسیده بود ( عجم تو اینا پیدا نمی شه که شما زبان مسجدسلیمان رو بختیاری معرفی می کنی ؟) ! بدونن که بختیاری کی هست و چه اصالتی داره این تقریبا برای همه مردم گنگ هست باور کنید من اینجا به هرکی میگم بختیاری هستم باید دوساعت بعدش توضیح بدم یا براشون کتاب بیارم که یه جوارایی متوجهشون کنم ـ خلاصه اینکه خدا قوت

سهیلا دوشنبه 4 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 04:23 ب.ظ http://www.poshtebamekahgeli.persianblog.com

چقد ردقیق و با علاقه به کار جمع آوری دست زدید تبریک میگم.
هر چند من کیلومتر ها با جایی که شما هستید فاصله دارم
اما به خوبی میشه زیبایی ها رو لمس کرد.

علی دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:32 ق.ظ

عالی بود . لطفا در وب سایتتان مردم غیور بختیاری را تشویق به کسب علم و طی مدارج علمی کنید تا مایه افتخار باشند زیرا من می دانم که هوش بچه های بختیاری خیلی بالا است من دانشجوی مهندسی پتروشیمی دانشگاه امیرکبیر هستم و بعضی اوقات به عنوان مدرس کنکور داوطلبانه برای مناطق محروم به زاهدان ،کرمان،خوزستان رفته ام. ولی بدون تعارف می گویم که داوطلبان بختیاری به مراتب با استعداد ترند و دلم می سوزد که طرف با این همه استعداد درس نخواند مخصوصا بچه های عشایر که با معرفت تر از خودشان جایی گیر نمی آید ما کسانی چون سردار جنگ محسن رضایی داریم. من هم تا جایی که بتوانم می توانم همکاری کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد